Etsi
  • Writer's pictureJani Hyytiäinen

YLÄ-TIKKURILAN KIPINÄ NOUSI KADETTISEUROJEN KÄRKEEN!

Ilmajoella painittiin lauantaina 26.9.2020 kadettien (alle 17-vuotiaat) kreikkalais-roomalaisen painin suomenmestaruuskilpailut, joihin osallistui kaiken kaikkiaan 68 painijaa. Tällä kertaa erityisen ilahduttavaa oli runsaus isoissa sarjoissa, esimerkiksi 80-kiloisissa oli mukana kuusi ja 92-kiloisissa viisi osallistujaa. Kisajärjestelyt toimivat moitteettomasti, oltiinhan nyt perinteikkäällä painipaikkakunnalla. Painiurheiluun kuluvana vuonna merkittävästi vaikuttanut korona oli huomioitu asianmukaisesti ja mm. eri seuroilla oli nimetyt pukuhuoneet altistusriskin pienentämiseksi. Myös katsojat oli erotettu selkeästi painijoista ja toimitsijoista. Ottelut pyörivät jouhevasti ja aikataulu piti ilmoitetulla tavalla. Kahden maton järjestelyjen myötä painijat, valmentajat ja yleisö tiesivät missä tapahtui ja missä piti olla. Kotikatsomoihin järjestetty live-streamkin toimi pääsääntöisesti kitkattomasti.

Ylä-Tikkurilan Kipinän painijat edustivat seuraansa seitsemän edustuspainijan voimin kuudessa eri painoluokassa. Painijoista nuorin oli 14- ja vanhin 17-vuotias. Jokainen heistä antoi parhaansa ja tulos olikin sen mukainen - viisi mitalia ja kaksi arvokasta pistesijaa! Tällä saavutettiin myös kilpailujen parhaan seuran titteli 30 seuran joukosta. Vanhemman ikäpolven paikalla olijat tiesivät kertoa parhaimman kadettiseuran tittelistä kamppailun vuosikymmeniä erityisesti Ilmajoen Kisailijoiden ja Ylä-Tikkurilan Kipinän kesken. Tällä kertaa oli taas YTK:n vuoro!

YTK:n joukkueesta pistesijoille pääsivät Kajanteen veljekset Luka (4. sija / 60 kg) ja Veeti (5. sija / 71 kg). Pronssia Vantaalle toivat Aleksi Tuukkala (65 kg) sekä Jesper Härkänen (80 kg). Hopean saivat hyvällä sykkeellä paininut Oskari Pursiainen (51 kg) ja Ukko Pakkanen (92 kg). 92-kiloisten sarjan voittaja oli kaikki ottelunsa suvereenisti selättäen voittanut Leevi Simojoki. Tämä mitali oli tällä kaudella Leevin neljäs SM-mitali, josta muutkin ovat yhtä pronssia lukuun ottamatta kultaisia. - Oli todella mukavaa päästä kisamaan omaikäisteni kanssa, erityisesti kun sarjassani oli viisi painijaa. Olin siis todella innoissani päästessäni molskille ja oma paini tuntuikin kulkevan hyvin. Viime vuonna painin 80 kg:n sarjassa hopealle ja tavoitteeni oli nyt parantaa siitä. Tavoitteeseen pääsy tuntui hienolta, varsinkin kun kyseessä oli ensimmäinen kreikkalais-roomalaisen painimuodon kulta kadettisarjassa. Nyt siirrän painopisteen enemmän vapaapainiin ja keskityn edessä oleviin vapaapainin SM-kilpailuihin, toteaa koko kaudella vakuuttavia näyttöjä antanut Simojoki. – Kaikki painijamme taistelivat hienosti. Pari tappiota jäi harmittamaan, mahdollisuus kun tällä kertaa oli melkoiseen jackpottiin. Tulos oli kuitenkin joukkueena aivan huippu, sillä Ilmajoen Kisailijoita ei tosiaankaan ole montaa kertaa voitettu heidän omassa kotipesässään. Kun siirrämme tämän menestyksen tulevina vuosina alle 20-vuotiaiden kisoihin, niin hyvällä tiellä ollaan, jatkaa valmentaja Ville Kainulainen.

Seuraavan kerran YTK:n painijat nähdään tositoimissa 3.10.2020 vapaapainin alle 15-vuotiaiden suomenmestaruuskilpailuissa Ylistarossa.

247 katselukertaa0 kommenttia