Etsi
  • Writer's pictureJani Hyytiäinen

Henkilökuvassa painija Markus Sihtola, Ylä-Tikkurilan kipinän painijan polku

Sihtolan tie maailmanmestaruuskisamolskeille alkoi jo ammoin Korson Vedossa, josta hän siirtyi hyvin nuorena Ylä- Tikkurilan Kipinän nassikoihin. Valmentajina näihin aikoihin toimivat Terho Kettunen, Aki Kettunen ja Hannu Uusimäki.

Ensimmäiset kisat käytiin Y-TK:n ja Korson Vedon salikisoissa. Vielä nykyäänkin voimissaan olevia Tähtipaineja järjestettiin Sihtolan painikouluaikana Helsingin Maunulassa ja sieltä pienet painijat hakivat kisakokemusta jo silloin. Tähtipaineja seurasivat ikäkausikisat ja koululiikuntaliiton kilpailut, jotka ovat edelleen kouluikäisille painijoille ne kaikista kovimmat kilpailut ja selkeä kisakauden päätavoite.

Ensimmäiset vapaapainin SM-kilpailut Sihtola paini Lohjalla vuonna 2007. Näissä Lohjalla järjestetyissä kilpailuissa käytiin ottamassa tuntumaa ja katsomassa, kuinka isot pojat painivat. Mukana valmentajina olivat silloin Terho Kettunen ja Ari Härkänen.

Sihtola alkoi kiertää miesten SM- kilpailuita vasta vuosia myöhemmin ollessaan itse edelleen juniori. Ensimmäiset miesten SM- kisat olivat silloin Lapualla.

Vanhasta painiporukasta on jäljellä enää Sihtola. Muut lopettivat kilpailut matkan varrella, mutta Markus Sihtola jatkoi sitkeänä miehenä ja rakkaudesta lajiin. Sitkeys on kantanut hedelmää.

Tänä syksynä Markus Sihtola osallistui U-23 maailmanmestaruuskisoihin, mutta pronssiottelussa satutti pahasti polvensa sijoittuen viidenneksi.

Nyt nuorten kilpailut ovat kilpailtu. Päätavoitteet ensi kesälle ovat miesten EM-kilpailut ja MM-kilpailut riippuen polven kuntouttamiseen kuluvasta ajasta.

Markus Sihtola on erinomainen esimerkki ja roolimalli nuoremmille painijoille. Seuraamalla painijan polkua Ylä-Tikkurilan kipinän joukoissa voi päästä Tikkurilasta painin terävimmälle huipulle saakka. Se vaatii pitkäjänteistä työtä, loputonta treenaamista ja periksiantamattomuutta lahjakkuuden lisäksi.

Markus Sihtola toivottaa kaikille hyvää Joulua ja parempaa uutta vuotta 2021.

217 katselukertaa0 kommenttia